The notion of past of art and the spirituality of the artistic doing in Hegel

Authors

  • Henrique Lott Universidade Federal de Juiz de Fora

Keywords:

Past of art. Symbolic art. Classical art. Romantic art. Death of art.

Abstract

This text aims to analyze the understanding of the "past of art" in Hegel's aesthetics, based on the main aspects this aesthetics identifies throughout the history of art and its diverse manifestations in the realm of artistic productions. Initially, we give a contextualization by Hegel's conception of the general system of the arts and their three distinct stages, each of them witnessing to differentiated moments of the Absolute Spirit's manifestation. In a second moment, the approach moves specifically onto what the German philosopher defines as symbolic art, with its process of sensory intuition, which is strongly marked by an attempt to visibly express the essence of an invisible spiritual foundation. The third moment of the proposed analysis has its focus on classical art, which according to Hegel, achieves significant maturation and promising advancement as compared to symbolic art, since it manages to bring together matter and form in a condition that is closer to divine truth. Next, this work looks to examine romantic art, which marks the culmination of art's history as it attains the very peak of spiritual subjectivity, intensifying a more direct relationship with the Spirit. Finally, as a conclusion, the historical process of art is analyzed by weighing the most relevant aspects of Hegel's conception of the death of art, where the philosopher seeks to demonstrate that art transforms into philosophy and, for this reason, ultimately loses its essence and its very sense of being.

Author Biography

Henrique Lott, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduado em Filosofia (2004) nas modalidades Licenciatura e Bacharelado, pelo Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora (CES). Mestre (2007) e Doutor (2013) em Ciência da Religião pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), tendo feito seu estágio doutoral (2012) na modalidade Recherches Doctorales Libres, junto à École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS) de Paris, na França, com a bolsa sanduíche da Capes. Pós-Doutor em Ciências da Religião pela PUC Minas, tendo realizado seu estágio com a bolsa do Programa Nacional de Pós-doutorado da Capes. Suas linhas de pesquisas estão relacionadas mais diretamente com Ciência da Religião, Filosofia da Religião, Filosofia Política e Laicidade. Atuou de 2019 a 2021 como professor Substituto do Magistério Superior, no Departamento de Ciência da Religião da Universidade Federal de Juiz de Fora.

References

BAYER, Raymond. Historia de la Estetica. México: Fondo de Cultura Económica, 1995.

CHARLES, Syliane. Réconciliation et dépassement de l’art par la philosophie chez Hegel: une analyse critique. Philosophiques, v. 25, n. 1, p. 49–61, 1998.

DANTO, Arthur. Após o fim da arte: a arte contemporânea e os limites da história. São Paulo: Odysseus Editora, 2006.

DUDLEY, Will. Idealismo alemão. Petrópolis: Vozes, 2013.

GADAMER, Hans-Georg. A atualidade do belo: a arte como jogo, símbolo e festa. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1985.

GIASSI. Laurent. L’Ésprit selon Hegel. Paris: Philopsis éditions numériques, 2010.

GOUIN, Jean-Luc. Compte rendu de ALTHAUS, Horst, Hegel. Naissance d’une philosophie. Une biographie intellectuelle; D’HONDT, Jacques, Hegel. Biographie. Laval théologique et philosophique, v. 56, n. 1, p. 183–185, 2000. Disponível em: https://www.erudit.org/fr/revues/ltp/2000-v56-n1-ltp2166/401280ar.pdf.

HAAR, Michel. A Obra de Arte: ensaio sobre a ontologia das obras. Rio de Janeiro: Difel, 2000.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Cursos de Estética. Vol. I. São Paulo: Editora USP, 2001.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Cursos de Estética. Vol. II. São Paulo: Editora USP, 2000.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Cursos de Estética. Vol. III. São Paulo: Editora USP, 2002.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. La peinture (Esthétique). Paris: Hatier, 2019.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. The Philosophy of History. Kitchener: Batoche Books, 2001.

HONDT, Jacques d'. La genèse de la dialectique hégélienne. L'Homme et la société, n. 79-82. Lukács-Bloch: raison et utopie, 1986, p. 139-152. Disponível em: https://www.persee.fr/docAsPDF/homso_0018-4306_1986_num_79_1_2257.pdf.

INWOOD, Michael. Dicionário Hegel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2013.

JIMENEZ, Marc. Estética: o que é estética? São Leopoldo: Unisinos, 1999.

KIRCHMAYR, Raoul. Le royaume des ombres art et spectralité dans l’esthétique de Hegel. Revista Farol, v. 13 n. 17, p. 9-29, 2017.

KONINCK, Thomas De. Note critique: La dialectique de Hegel. Laval théologique et philosophique, v. 26, n. 2, p. 181–186, 1970.

LÉONARD, André. La structure du système hégélien. Revue Philosophique de Louvain, n. 4, p. 495-524, 1971.

NOVELLI, Pedro. A importância da arte no sistema filosófico de Hegel. Saberes, Natal, v. 1, n. 7, p. 70-86, jun./2012.

PINKARD, Terry. Hegel: Una biografía. Madrid: Acento Editorial, 2001.

RAMÓN, Fernando Huesca. La forma estética en Hegel: el arte como un vehículo cognitivo. Avatares de la forma II. Tópicos del Seminario, 43. Enero-junio 2020, p. 105-121. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/pdf/tods/n43/2594-0619-tods-43-105.pdf.

REALE, Giovanni; ANTISERI, Dario. História da Filosofia. Vol. III: Do Romantismo até nossos dias. São Paulo: Paulus, 1991.

RICARD, M.-A. La mort de l’art chez Hegel comme autoportrait de la subjectivité. Laval théologique et philosophique, v. 56, n. 3, p. 405–423, 2000.

RICOEUR, Paul. A crítica e a convicção. Lisboa: Ed. 70, 2001.

SANTOS, Robinson dos; SOUZA, Raul Salomão de. Hegel e o “fim da arte”. Revista Seminário de História da Arte, v. 1, n. 7, p. 1-19, 2018.

SCHALLUM, Pierre. Hegel, l’art et le problème de la manifestation: l’esthétique en question. Dossier Questions d’esthétique, 2013, p. 27-51. Disponível em: https://revuephares.com/wp-content/uploads/2013/09/Phares-XIa-03-SchallumPierre.pdf.

Published

2023-12-13

How to Cite

LOTT, H. The notion of past of art and the spirituality of the artistic doing in Hegel. Kairós: Revista Acadêmica da Prainha, Fortaleza, v. 19, n. 2, p. 55–75, 2023. Disponível em: https://www.ojs.catolicadefortaleza.edu.br/index.php/kairos/article/view/485. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Artigos